Wednesday 27 July 2011

Ex-Xaverians bring cheer to acid attack victim Hui Linn

GEORGE TOWN: Acid attack survivor Tan Hui Linn received a pleasant surprise when St Xavier’s Institution Form Five Class of 1978 raised RM9,050 for her.

A class representative, who wished to be known only as Wong, said many of the “old boys” donated generously when the hat was passed around during their class reunion last month.

“We read about her predicament and carried out the fund raising. Life is about contribution,” he said after handing over the cheque to Hui Linn at her uncle’s flat in Bandar Baru Air Itam yesterday.

Wong was accompanied by another classmate, Tan Lye Heng, both 50.


http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2011/7/3/nation/9023410&sec=nation


Kind gesture:
Hui Linn thanking old Xaverians Wong (centre) and Tan for their generosity at Bandar Baru Air Itam yesterday.



Hui Linn, 19, said she was touched by the kind gesture and would keep the money for future use.

Part of Hui Linn’s face, body and limbs were scarred after her father Lim Teik Swee splashed acid on her mother and her while they were sleeping at their home,

Her mother, Chong Swee Lin, 50, died while she was blinded in the right eye. Her other eye has limited vision. Yet, she has managed to score 9As and 1B in last year’s SPM examination.
Her 54-year-old father is being detained at the pleasure of the Yang di-Pertua Negri after a court ruled that he was of unsound mind during the time of the incident.

Saturday 23 July 2011

Penaakulan Moral

Kepada pelajar-pelajar yang disayangi,
             Penulisan Penaakulan Moral dalam penulisan esei seharusnya memperlihatkan penaakulan moral anda tehadap isu yang diutarakan dalam soalan. Tidak perlu ditulis dalam satu perenggan secara berasingan. Pembaca esei anda akan merasai bahawa anda ada penaakulan moral terhadap isu moral itu melalui perbincangan kritikal isu tersebut.
Cuba fokuskan kepada isu moral yang ada. Kemungkinan kita ada pelbagai jalan penyelesaian yang lain. Adalah susah untuk membuat satu keputusan moral yang baik. Penggunakan peraturan moral atau keadilan moral  tidak begitu penting dalam  menyelesaikan dilema moral, tetapi di samping itu kita perlu ada kemahiran pemikiran kritikal semasa menganalisis sesuatu  Isu moral. Dalam perbincangan kritikal itu, kita pelu mempertahankan keputusan atau pertimbangan kita. Keputusan itu hendaklah matang dan konsisten. Konsisten bermaksud kita janganlah membuat keputusan yang berubah-ubah. Keputusan itu hendaklah jelas dan diikuti sepanjang  masa. Keputusan matang bermaksud satu pertimbangan baik atau buruk; salah atau betul; patut atau tidak patut; wajar atau tidak wajar; berfaedah atau tidak berfaedah dan sebagainya.
Pertimbangan yang dibuat itu boleh dijadikan sebagai pengajaran ataupun nasihat kepada diri sendiri ataupun kepada orang lain. Penaakulan moral perlu menjawab soalan soalan ini:

Bagaimana kita patut bertindak?
Apakah yang patut kita lakukan?

Artikel ini akan diedit dari masa ke semasa. Pendapat pembaca adalah dialu-alukan.


                 


Teori Kemoralan Sosial & Teori Keperibadian Mulia

Klik di sini

http://www.ipislam.edu.my/uploaded/ModulKPLI/PenMoralKPLISR.pdf

Thursday 21 July 2011

Tutorial Interaktif (Bentham X Kant)

http://www.phgfoundation.org/tutorials/moral.theories/thanks.html?

Petua Perkhemahan

http://www.ehow.com/video_2354152_best-practice-lowimpact-camping.html?wa%5Fvrid=c5d7203f%2D997a%2D4830%2Dba34%2D3eb088ece1a7&cp=1&wa%5Fvlsrc=continuous&pid=1

Ikhtiar Hidup

http://www.scribd.com/doc/47647982/PL-IKHTIAR-HIDUP

Ikhtiar Hidup

http://www.scribd.com/doc/21643055/IKHTIAR-HIDUP

Kraf Perkhemahan

http://www.scribd.com/doc/45918082/Kraf-Perkhemahan

Kraf Perkhemahan

http://www.scribd.com/doc/43901294/12970414-Kraf-Perkhemahan

Jenis-jenis Khemah

http://www.scribd.com/doc/35110967/Jenis-khemah

Wednesday 20 July 2011

Manual Memasang Khemah Iglu

Teori Deontologi

Teori-teori Etika


Deontologi
 
Pengenalan

Deontologi berasal dari perkataan Yunani "deon" yang bermaksud "yang diharuskan atau diwajibkan".

Teori ini menegaskan bahawa betul atau salahnya sesuatu tindakan itu tidak berdasarkan atau ditentukan oleh akibat-akibat tindakan tersebut.

Seperti Teori Teleologikal, terdapat beberapa jenis Teori Deontologi iaitu Deontologi Tindak (Act) - Eksistensialisme (Etika Situasi) dan Deontologi Peraturan (Rule) - Prinsip Kewajipan.

Deontologi selalu dikaitkan dengan Immanuel Kant, seorang ahli flasafah German (1724-1804) yang pernah mengajar di University of Konigsberg di bahagian barat Rusia.

Kant percaya bahawa apa yang memberi nilai moral kepada sesuatu tindakan bukan akibatnya kerana akibat-akibat tindakan kita tidak sentiasa berada di bawah kawalan kita.

Akan tetapi motif (niat) tindakan kita adalah di bawah kawalan kita dan, oleh itu, kita harus bertanggungjawab secara moral atas motif kita untuk membuat kebaikan atau keburukan.
 










Prinsip Kewajipan
 

Menurut Kant, prinsip kemoralan ialah kewajipan (duty).

Kecuali good will atau tekad baik, tiada yang baik tanpa syarat.

Tekad baik diterangkan sebagai taakulan praktikal (keupayaan untuk melaksanakan prinsip atau peraturan).

Kant menyatakan bahawa "bakat minda" seseorang seperti kecerdasan, kebijaksanaan dan pertimbangan; "hadiah atau pemberian alam" seperti kekuasaan, kekayaan, dan kehormatan, dan "ciri watak" seperti keberanian, ketabahan hati, dan sifat-sifat lain memang baik dan diingini dalam banyak hal atau perkara.

Walaupun begitu sifat-sifat ini tidak boleh dianggap baik tanpa syarat.

Tumpuan diberi dan diletak atas niat, tujuan dan motif seseorang, dan bukan atas apa yang dilakukannya.

Motif yang menjadikan sesuatu tekad itu baik bukanlah cita rasa, kemahuan atau kecenderungan semula jadi.

Sesuatu tindakan akan mempunyai nilai moral apabila dilakukan dengan kerelaan dan seseorang itu akan mempunyai kerelaan hati jika motif tindakannya ialah satu tanggungjawab moral yang diakui.

Satu-satu tindakan yang dianggap betul dari segi moral tidak dianggap memadai jika ia dilakukan semata-mata untuk kepentingan diri.
 

Kategorikal Imperatif
 

Kewajipan atau undang-undang mutlak dikenali sebagai satu set prinsip moral iaitu Categorical Imperative atau perintah mutlak/tanpa syarat.

Prinsip moral yang ditetapkan oleh individu itu mestilah juga dipatuhi oleh orang lain.

Individu itu mestilah bertindak sebagaimana dia inginkan orang lain bertindak terhadapnya.
 
Praktikal Imperatif
 

Satu lagi formula yang penting ialah Practical Imperative yang menyatakan bahawa kemanusiaan hendaklah sentiasa menjadi matlamat dan bukan alat perlakuan individu.

Kemanusiaan adalah suatu nilai intrinsik manusia.
 


















Kelemahan dan Kekuatan Teori Kant
 

Kekuatan
Kelemahan
Melahirkan insan yang patuh dan taat kepada kewajipan, peraturan, undang-undang dan agama
Bolehkah kita mengetepikan langsung akibat suatu tindakan di dalam menentukan satu sistem moral yang berkesan?
Mewujudkan individu yang bertanggungjawab terhadap dirinya
Apakah faedah sesuatu sistem moral itu kalau tidak membawa akibat baik terhadap diri kita sendiri, orang lain dan kedua-duanya?
Sifat ikhlas adalah dasar utama teori ini. Tanpa kerelaan dan keikhlasan sesuatu tindakan tiada nilainya.
Apa gunanya mengamalkan sistem moral yang begitu rigid sedangkan ia tidak semestinya boleh membawa kebaikan pada masa-masa tertentu?

 

Kewajipan Prima Facie

Sir William David Ross (1877-1940) bersetuju dengan kant bahawa kemoralan pada asasnya tidak patut berdasarkan akibat tindakan kita tetapi beliau tidak bersetuju dengan kemutlakan teori-teori Kant. Ross percaya bahawa terdapat kewajipan prima facie tertentu yang patut kita sentiasa patuhi kecuali apabila keadaan atau alasan yang serius memerlukan kita buat yang berlainan.
 





Prima facie = ("at first glance" atau "on the surface of things")

Kewajipan prima facie Ross termasuk mengatakan kebenaran, menunaikan janji, mengakui kebaikan yang dilakukan oleh orang lain terhadap kita, mengamalkan keadilan dan tidak mencederakan orang lain, dan lain-lain. Seperti Kant, Ross percaya terdapat peraturan yang patut dipatuhi oleh manusia kerana ini adalah obligasi manusia melakukannya.

Eksistensialisme
Jean Paul Satre adalah pelopor utama dalam eksistensialisme. Eksistensialisme melemahkan peraturan tradisional dan mutlak yang berfungsi sebagai panduan moral.

Bagi eksistensialisme, kemoralan berasaskan andaian "kebebasan".

Menurut Satre, jika individu mematuhi peraturan masyarakat secara buta tuli, dia mempunyai pandangan "mitologi" yang menjejaskan kebebasannya.

Mitos ini mesti dihapuskan dari alam kemoralan.

Tidak dapat dinafikan bahawa individu tidak dapat membuat apa-apa terhadap hakikat bahawa dia telah lahir, bagaimana dia lahir, dalam abad berapa dia lahir, ibu bapanya dan lain-lain, tetapi dia boleh menentukan bagaimana dia hendak hidup.

Individu mesti bertanggungjawab terhadap pertimbangan dan tingkah laku moralnya sendiri.

Aspek ini sama dengan pandangan Heideggar yang memperkenalkan konsep "kewujudan sah".

Kewujudan ini merujuk kepada individu membuat pilihan dan keputusan moral yang tulen dan tidak membenarkan dirinya dipengaruhi oleh pendapat dan pandangan orang lain dalam membuat pilihan dan keputusan moral.

Apabila individu itu membenarkan orang lain membuat pilihan moral untuk dirnya, dia dianggap berada dalam kewujudan yang tidak sah.

Golongan eksistensialisme menitikberatkan kebebasan memilih (freedom of choice) dalam situasi yang mereka berada. Terdapat tiga bentuk kebebasan:
  • Kebebasan jasmani
  • Kebebasan kehendak
  • Kebebasan moral
Kebebasan moral bermaksud kebebasan bertindak tanpa amanah, paksaan dan larangan.

Mengikut eksistensialisme, seseorang itu merasakan kewajipannya bukan suatu yang dipaksa dari luar, tetapi sesuatu yang dikehendaki olehnya sendiri.

Dengan menjauhi semua prinsip dan peraturan moral, individu mesti menggunakan kebebasannya untuk mendapat fakta yang betul berhubung dengan situasi yang dihadapinya, iaitu menilai secar teliti situasi berkenaan, kemudian membuat pilihan dan keputusan moralnya sendiri.

Eksistensialisme menekankan pilihan terus daripada sumber asal (first hand choice).
 


Teori Teleologikal

Teori-teori Etika


 Teori Teleologikal
 
Dalam sejarah etika terdapat dua pandangan utama, iaitu Teori Teleologikal (Consequentialist Theory) dan Teori Deontologikal (Non-consequentialist Theory). Pada prinsipnya, kedua-dua teori ini bertentangan antara satu sama lain dalam menentukan nilai-nilai sesuatu perlakuan moral.

Tumpuan Teori Teleologikal ialah hasil atau akibat sesuatu tindakan manakala tumpuan Teori Deontologikal ialah tindakan atau jenis tindakan itu.

Perkataan teleologikal berasal daripada perkataan Yunani "telos" yang bermaksud "tujuan" atau "matlamat". Seseorang ahli teleologis akan menentukan sama ada bercakap bohong adalah betul atau salah melalui akibatnya, tetapi seseorang ahli deontologis akan melihat nilai betul salah sesuatu tindakan secara intrinsik, iaitu sama ada berbohong itu merupakan tindakan baik atau buruk tanpa menilai kesannya.

Teori teleologikal menganggap tindakan atau perbuatan yang membawa kebaikan bermoral manakala yang mendatangkan keburukan adalah tidak bermoral. Kalau akibatnya baik, maka wajib dilakukan dan kalau sebaliknya, perbuatan itu tidak harus dilakukan. Kalau membohong menyelamatkan nyawa seseorang, maka mengikut ahli teleologis, perbuatan membohong itu adalah betul dan wajib dilakukan. Akibat yang baik boleh ditafsirkan sebagai (i). Yang membuat orang lain bahagia dan (ii). Yang menguntungkan diri sendiri.
 

Keadaan ini mewujudkan dua aliran pandangan dalam Teori Teleologikal iaitu aliran Utilitarianisme dan aliran Egoisme Eti


















 


moral e-books

http://books.google.com.my/books

TEORI TELEOLOGI & DEONTOLOGI e-book

http://books.google.com.my/books?id=55vAsuZqQCEC&lpg=PR1&ots=AQwFukE0k3&dq=pendidikan%20moral%20untuk%20universiti&pg=PA4#v=twopage&q&f=false

TEORI ETIKA

http://www.ftsm.ukm.my/mas/nota%20tm3923/mm%20teori%20etika_e.pdf

Tajuk 1: KONSEP ASAS MORAL

1. http://www.scribd.com/doc/61250http://www.oocities.org/zulmz65/moraltahun1.pdf22/Unit-1-

2. http://www.oocities.org/zulmz65/moraltahun1.pdf

Rujukan sistem "APA"

http://www.calstatela.edu/library/guides/3apa.pdf

http://psychology.about.com/

Monday 18 July 2011

Fungsi Nilai

 Bagaimanakah nilai berfungsi sebagai batasan terhadap 
 perbuatan  dan kelakuan individu atau masyarakat?

Pendapat daripada pelajar-pelajar F1B adalah diwajibkan dan kelas lain adalah dialu-alukan.

Terima kasih.

Nilai-nilai Keguruan

Nilai-nilai Keguruan

Mempunyai serta dapat menunjukkan sifat-sifat  guru unggul pada tahap yang cemerlang

·       Mempunyai ciri kepimpinan
·       Mempunyai kemahiran ICT
·       Mempunyai kefasihan berbahasa secara lisan dan tulisan.
·       Memiliki kemahiran interpersonal dan intercultural
·       Berupaya menterjemah dan menyelesaikan masalah
·       Menunjukkan kemahiran pemikiran yang kreatif dan analitikal
·       Kebolehan mendapatkan dan menilai maklumat dari pelbagai punca
·       Menggunakan strategi yang berkesan untuk mencapai matlamat sasaran
·       Bekerjasama dan produktif
·       Pengurusan masa yang cemerlang
  • Berupaya mengendalikan pembelajaran secara kendiri
  • Bersedia menerima teguran dan pandangan orang lain.
Selamat Datang Ke Laman Moral Allimalai. Laman ini dikhaskan untuk pelajar-pelajar Pendidikan Moral Teras PPISMP. Saya berharap laman ini akan berguna kepada pelajar dari segi mengakses maklumat tambahan bagi kuliah Pendidikan Moral.