Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Pendidikan Moral)
Nama Kursus
|
Pengenalan Kepada Konsep Asas Pendidikan Moral
(Introduction To Basic Moral Concepts)
|
Kod Kursus
|
ELM 3101
|
Kredit
|
3 (3+0)
|
Jam Kontak
|
45 jam
|
Bahasa Pengantar
|
Bahasa Melayu
|
Prasyarat
|
Tiada
|
Semester
|
Pertama/Kedua
|
Hasil Pembelajaran
|
1. Menjelaskan konsep asas moral dan konsep asas nilai.
2. Menganalisis teori-teori etika dan mengaplikasikannya dalam profesion perguruan.
3. Membezakan teori-teori perkembangan moral dan menghubungkaitkan teori perkembangan moral dengan pembentukan insan bermoral.
4. Menghayati dan mengamalkan nilai murni agama dalam kehidupan harian.
|
Sinopsis
|
Kursus ini memberi pengetahuan dan kemahiran asas tentang konsep asas moral; konsep asas nilai; teori–teori etika; insan bermoral; nilai-nilai agama dan masyarakat; teori-teori perkembangan moral.
This course provides students with the knowledge and basic concepts of moral, values, ethical theories, moral being, religious and societal values as well as moral development theories.
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1
|
Konsep Asas Moral
Moral,akhlak dan etika
Konsep baik, benar dan patut dalam moral
Aliran pemikiran Moral
Naturalis
Emotivis
Intuisionis
Rasionalis
|
6
|
2
|
Konsep Asas Nilai
Definisi dan fungsi nilai
Jenis-jenis nilai
|
3
|
3
|
Teori-teori Etika
Teori Teleologikal
Utilitarianisme
Egoisme
Teori Deontologikal
Eksistentialisme
Prinsip Kewajipan
Teori Kemoralan Sosial
Teori Keperibadian Mulia
|
12
|
4
|
Insan Bermoral
Dimensi moral individu
Penaakulan Moral
Emosi Moral
Tingkah laku moral
Prinsip-prinsip asas kemoralan
Altruisme
Keadilan
Autonomi
Profil insan bermoral
Ciri-ciri insan bermoral
Peranan guru dalam pembentukan insan bermoral
|
3
|
5
|
Nilai-nilai Agama dan Masyarakat
Nilai agama/kepercayaan
Islam
Kristianiti
Buddhisme
Hinduisme
Sikhisme
Taoisme
Confucianisme
Animisme
Nilai Masyarakat Malaysia
Nilai tradisional
Perubahan nilai masyarakat Malaysia
|
12
|
6
|
Teori Perkembangan Moral Kanak-Kanak
Teori Perkembangan Moral Kognitif
(Piaget dan Kolhberg)
Teori Perkembangan Sosial
(Bandura dan Durkheim)
Teori Pembelajaran Humanistik
(Carl Rogers)
|
9
|
Jumlah
|
45
|
Penilaian
|
Kerja Kursus 50 %
Peperiksaan Akhir 50 %
|
Rujukan
Asas
|
Abdul Rahman Md. Aroff (1999). Pendidikan Moral: Teori etika dan amalan moral. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia
……… & Chang L.H (1994). Pendidikan Moral: Siri pendidikan. Kuala Lumpur: Longman Sdn. Bhd.
Thiroux, J.P. (2001). Ethics: Theory and practice. (7th. ed). New Jersey: Prentice Hall.
|
Rujukan
Tambahan
|
Durkheim, Emile. ( 1973). Moral Education: A study in the theory & application of the Sociology of education. New York: The Free Press.
Eow, B.H. (2000). Pendidikan Moral. Petaling Jaya: Pearson Education Malaysia Sdn. Bhd.
Koo K. P. & Tang C.T. (1990). Pendidikan Moral. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman.
Mackinnon, P. (1995). Ethics: Theory and contemporary issues. USA: Wadsworth Publishing Company
Pojman, L. P. (1998). Ethics discovering right and wrong (3rd ed.). USA: Wadsworth Publishing Company.
|