Saturday 23 February 2013

PROFORMA ELM3101 ppg SEM 3

Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Pendidikan Moral)

Nama Kursus
Pengenalan Kepada Konsep Asas Pendidikan Moral
(Introduction To Basic Moral Concepts)
Kod Kursus
ELM 3101
Kredit
3 (3+0)
Jam Kontak
45 jam
Bahasa Pengantar
Bahasa Melayu
Prasyarat
Tiada
Semester
Pertama/Kedua
Hasil Pembelajaran
1.         Menjelaskan konsep asas moral dan konsep asas nilai.
2.    Menganalisis teori-teori etika dan mengaplikasikannya dalam profesion perguruan.
3.    Membezakan teori-teori perkembangan moral dan menghubungkaitkan teori perkembangan moral dengan pembentukan insan bermoral.
4.         Menghayati dan mengamalkan nilai murni agama dalam kehidupan harian.
Sinopsis
Kursus ini memberi pengetahuan dan kemahiran asas tentang konsep asas moral; konsep asas nilai; teori–teori etika; insan bermoral; nilai-nilai agama dan masyarakat; teori-teori perkembangan moral.

This course provides students with the knowledge and basic concepts of moral, values, ethical theories, moral being, religious and societal values as well as moral development theories.

















Tajuk
Kandungan
Jam
1
Konsep Asas Moral
Moral,akhlak dan etika
Konsep baik, benar dan patut dalam moral
Aliran pemikiran Moral
Naturalis
Emotivis
Intuisionis
Rasionalis
6
2
Konsep Asas Nilai
Definisi dan fungsi nilai
Jenis-jenis nilai
3
3
Teori-teori Etika
Teori Teleologikal
Utilitarianisme
Egoisme
Teori Deontologikal
Eksistentialisme
Prinsip Kewajipan
Teori Kemoralan Sosial
Teori Keperibadian Mulia
12
4
Insan Bermoral
Dimensi moral individu
Penaakulan Moral
Emosi Moral
Tingkah laku moral
Prinsip-prinsip asas kemoralan
Altruisme
Keadilan
Autonomi
Profil insan bermoral
Ciri-ciri insan bermoral
Peranan guru dalam pembentukan insan bermoral
3
5
Nilai-nilai Agama dan Masyarakat
Nilai agama/kepercayaan
Islam
Kristianiti
Buddhisme
Hinduisme
Sikhisme
Taoisme
Confucianisme
Animisme
Nilai Masyarakat Malaysia
Nilai tradisional
Perubahan nilai masyarakat Malaysia
12
6
Teori Perkembangan Moral Kanak-Kanak
Teori Perkembangan Moral Kognitif
      (Piaget dan Kolhberg)
Teori Perkembangan Sosial
      (Bandura dan Durkheim)
Teori Pembelajaran Humanistik
      (Carl Rogers)
9
Jumlah
45



Penilaian
Kerja Kursus   50 %   
Peperiksaan Akhir      50 %   
Rujukan
Asas
Abdul Rahman Md. Aroff (1999). Pendidikan Moral: Teori etika dan amalan moral. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia

……… & Chang L.H (1994). Pendidikan Moral: Siri pendidikan. Kuala Lumpur: Longman Sdn. Bhd.

Thiroux, J.P. (2001). Ethics: Theory and practice. (7th. ed). New Jersey: Prentice Hall.
Rujukan
Tambahan
Durkheim, Emile. ( 1973). Moral Education: A study in the theory & application of the Sociology of education. New York: The Free Press.
Eow, B.H. (2000). Pendidikan Moral. Petaling Jaya: Pearson Education Malaysia Sdn. Bhd.

Koo K. P. & Tang C.T. (1990). Pendidikan Moral. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman.

Kurtins, W. M. and Gewirtz, J.L. (1995). Moral development: an introduction. US: Allyn and Bacon.

Mackinnon, P. (1995). Ethics: Theory and contemporary issues. USA: Wadsworth Publishing Company

Pojman, L. P. (1998). Ethics discovering right and wrong (3rd ed.). USA: Wadsworth Publishing Company.



Tuesday 19 February 2013

ELM3103

Bahan Rujukan Kursus ELM3103 Pendidikan Moral


'Link' ini adalah khas untuk pelajar-pelajar Semester 5 Kumpulan P5A, P5B dan P5D.


Terima kasih.

Puan S. Allimalai
Pensyarah
Unit Pendidikan Moral
JAPIM