Saturday 3 November 2012

Nota Ulangkaji Topik 8 – Penilaian Pengajaran Makro


Topik 8 – Penilaian Pengajaran Makro

 

PENILAIAN MENGIKUT MODEL PENCERAPAN KLINIKAL

 

Tujuan pencerapan klinikal diadakan ialah untuk:

(a) Memperbaiki kelemahan pengajaran pembelajaran.

(b) Memperkembangkan potensi dan kemahiran.

 

Unsur-unsur Penilaian:

1.         Ia merupakan suatu teknologi untuk meningkatkan pengajaran.

2.         Pencerapan klinikal ialah pertimbangan intervensi dalam proses 

            pengajaran.

3.         Pencerapan klinikal berorientasikan matlamat dengan menyepadukan   

keperluan sekolah dan keperluan perkembangan peribadi guru di sekolah.

4.         Pencerapan klinikal mempunyai hubungan kerja yang profesional antara guru dan penyelia.

5.         Ia memerlukan kepercayaan yang tinggi antara guru dan penyelia seperti mana yang boleh diperlihatkan melalui persefahaman, sokongan dan komitmen untuk tujuan peningkatan proses pengajaran dan pembelajaran.

6.         Ia merupakan suatu penilaian yang sistematik, walaupun memerlukan kaedah yang fleksibel dan perubahan yang berterusan.

7.         Pencerapan klinikal membina satu hubungan yang produktif antara sesuatu yang unggul dan yang sebenar.

8.         Ia mengandaikan bahawa seorang penyelia mempunyai pengetahuan yang tinggi tentang penganalisisan pengajaran dan pembelajaran serta hubungan kemanusiaan yang produktif.

9.         Ia memerlukan latihan praperkhidmatan (khususnya dalam teknik-teknik pemerhatian) serta refleksi yang berterusan terhadap pendekatan yang berkesan.

 

 

 

 

Garis panduan untuk melaksanakan penilaian pencerapan klinikal:

1.         Konferens Pra-Pencerapan

Semasa konferens pra-pemerhatian, hubungan mesra antara penyelia dan guru adalah penting supaya sesi perbincangan dapat dijalankan dengan lancar.

2.         Pemerhatian Semasa Pengajaran dan Pembelajaran dan Konferens Pos pemerhatian Semasa pemerhatian dibuat bagi proses pengajaran dan pembelajaran serta konferens pos-pemerhatian dijalankan,

 

 

Peringkat-peringkat Penilaian

1.         Konferens Perancangan (Pra-pemerhatian)

Konferens pra-pemerhatian ialah peringkat permulaan bagi proses pencerapan klinikal yang bertujuan untuk membina persefahaman antara penyelia dan anda tentang pengajaran yang bakal dijalankan

 

2.         Pemerhatian Semasa Pengajaran Dan Pembelajaran

Dalam peringkat ini penyelia memerhati pengajaran yang disampaikan oleh anda dan membuat catatan (data).

 

Penyelia akan menyediakan huraian data bagi membantunya semasa sesi bimbingan. Pemerhatian dilakukan sepanjang waktu pengajaran bagi mata pelajaran berkenaan.

 

4.         Konferens Maklum Balas (Pos-pemerhatian)

Konferens pos-pemerhatian merupakan sesi perbincangan selepas pengajaran dijalankan. Ia bertujuan untuk memberi maklum balas kepada anda supaya dapat:

(a) Meningkatkan mutu pengajaran.

(b) Mencapai kemajuan profesionalisme diri.

(c) Membuat penilaian kendiri.

 

Pendekatan preskriptif (prescription approach) ialah

·         Pendekatan di mana penyelia merupakan sumber kepakaran dalam konteks dialog antara penyelia dan anda.

·         Penyelia menentukan bagaimana sesuatu pengajaran patut diajar.

 

Pendekatan kolaboratif (collaborative approach)

·         merupakan pendekatan di mana penyelia dan anda berkongsi kepakaran. Penyelia akan membantu anda membina autonomi melalui refleksi dan penilaian kendiri.

Pendekatan arah kendiri (self-directed approach) pula ialah

·         pendekatan di mana penyelia berperanan sebagai fasilitatorterhadap perkembangan idea anda.

·         Matlamat pendekatan ini ialah untuk membolehkan anda membuat refleksi,

membuat keputusan dan membina alternatif sendiri terhadap penyelesaian masalah yang dihadapi.

 

 

 

 

REFLEKSI KENDIRI

Membuat refleksi secara teratur akan dapat membantu anda:

(a)       Berfikir secara sistematik dan memahami perkara yang berlaku dalam bilik darjah secara wajar dan rasional.

(b)       Membentuk matlamat dan inkuiri secara profesional.

(c)        Melaksanakan model pembelajaran yang menunjukkan pengajaran sebagai satu proses pengetahuan yang berterusan.

(d)       Melaksanakan perbincangan dan kolaborasi dengan penyelia.

 

 

 

 

 

Objektif jurnal refleksi ditulis ialah untuk:

 

(a)       Menyimpan catatan penglibatan anda di sekolah sebagai renungan.

(b)       Menilai tugas dan tanggungjawab yang telah dijalankannya.

(c)        Menjadikannya asas atau panduan kepada tindakan susulan.

(d)       Meningkatkan kepekaan terhadap bidang tugas anda.

(e)       Menjadikan jurnal refleksi sebagai bahan perbincangan dengan penyelia..

(f)        Meningkatkan kemahiran profesionalisme anda.

 

Tujuan penilaian oleh rakan sebaya dan penyelia dijalankan ialah untuk:

(a)       Menambahbaik proses dan aktiviti pengajaran anda.

(b)       Memberi maklum balas kepada anda mengenai pengajaran

(c)        Memberi peluang yang sistematik untuk anda memperkembangkan kemahiran pengajarannya.

(d)       Menentukan nilai pengajaran anda.

 

Langkah-langkagh  penambahbaikan terhadap kekuatan pengajaran dan menambahbaikan kelemahan dalam pengajaran:

 

(a) Suara      

·         Suara anda perlu jelas didengari oleh semua murid-murid dalam kelas.

(b) Bahan sumber pengajaran

·         Anda harus memilih bahan sumber yang sesuai dengan tajuk.

·         Bahan sumber biar sedikit tetapi memberi kesan yang baik kepada pengajaran anda.

(c) Hasil pembelajaran

·         mesti menentukan bilangan dan hasil pembelajaran yang perlu bagi         satu-satu sesi pengajaran.

(d) Kaedah pengajaran

·         Sebagai tindakan susulan terhadap kekuatan dan kelemahan pengajaran, anda perlu meneliti dan seterusnya menggunakan kaedah pengajaran dan pembelajaran yang dapat memberi impak yang berkesan terhadap pencapaian hasil pembelajaran.

(e) Penutup

·         Sebagai tindakan susulan sesi penutup pengajaran, anda perlu

menutup sesi pengajaran dengan menggalakkan pelajar membuat

rujukan jika perlu, mengamal nilai-nilai yang diterapkan

 

 

No comments:

Post a Comment