Topik 8 – Penilaian Pengajaran Makro
PENILAIAN MENGIKUT MODEL PENCERAPAN
KLINIKAL
Tujuan pencerapan klinikal diadakan
ialah untuk:
(a) Memperbaiki
kelemahan pengajaran pembelajaran.
(b) Memperkembangkan
potensi dan kemahiran.
Unsur-unsur Penilaian:
1. Ia merupakan suatu teknologi untuk
meningkatkan pengajaran.
2.
Pencerapan klinikal ialah
pertimbangan intervensi dalam proses
pengajaran.
3.
Pencerapan klinikal
berorientasikan matlamat dengan menyepadukan
keperluan
sekolah dan keperluan perkembangan peribadi guru di sekolah.
4. Pencerapan
klinikal mempunyai hubungan kerja yang profesional antara guru dan penyelia.
5. Ia
memerlukan kepercayaan yang tinggi antara guru dan penyelia seperti mana yang
boleh diperlihatkan melalui persefahaman, sokongan dan komitmen untuk tujuan peningkatan
proses pengajaran dan pembelajaran.
6. Ia
merupakan suatu penilaian yang sistematik, walaupun memerlukan kaedah yang
fleksibel dan perubahan yang berterusan.
7. Pencerapan
klinikal membina satu hubungan yang produktif antara sesuatu yang unggul dan
yang sebenar.
8. Ia
mengandaikan bahawa seorang penyelia mempunyai pengetahuan yang tinggi tentang
penganalisisan pengajaran dan pembelajaran serta hubungan kemanusiaan yang produktif.
9. Ia
memerlukan latihan praperkhidmatan (khususnya dalam teknik-teknik pemerhatian)
serta refleksi yang berterusan terhadap pendekatan yang berkesan.
Garis panduan untuk melaksanakan
penilaian pencerapan klinikal:
1. Konferens Pra-Pencerapan
Semasa
konferens pra-pemerhatian, hubungan mesra antara penyelia dan guru adalah
penting supaya sesi perbincangan dapat dijalankan dengan lancar.
2. Pemerhatian
Semasa Pengajaran dan Pembelajaran dan Konferens Pos pemerhatian Semasa
pemerhatian dibuat bagi proses pengajaran dan pembelajaran serta konferens pos-pemerhatian
dijalankan,
Peringkat-peringkat Penilaian
1. Konferens Perancangan (Pra-pemerhatian)
Konferens
pra-pemerhatian ialah peringkat permulaan bagi proses pencerapan klinikal yang
bertujuan untuk membina persefahaman antara penyelia dan anda tentang
pengajaran yang bakal dijalankan
2. Pemerhatian Semasa Pengajaran Dan
Pembelajaran
Dalam
peringkat ini penyelia memerhati pengajaran yang disampaikan oleh anda dan
membuat catatan (data).
Penyelia
akan menyediakan huraian data bagi membantunya semasa sesi bimbingan.
Pemerhatian dilakukan sepanjang waktu pengajaran bagi mata pelajaran berkenaan.
4. Konferens Maklum Balas (Pos-pemerhatian)
Konferens
pos-pemerhatian merupakan sesi perbincangan selepas pengajaran dijalankan. Ia
bertujuan untuk memberi maklum balas kepada anda supaya dapat:
(a) Meningkatkan mutu pengajaran.
(b) Mencapai kemajuan profesionalisme diri.
(c) Membuat penilaian kendiri.
Pendekatan
preskriptif (prescription approach) ialah
·
Pendekatan
di mana penyelia merupakan sumber kepakaran dalam konteks dialog antara
penyelia dan anda.
·
Penyelia
menentukan bagaimana sesuatu pengajaran patut diajar.
Pendekatan
kolaboratif (collaborative approach)
·
merupakan pendekatan di mana penyelia dan anda berkongsi
kepakaran. Penyelia akan membantu anda membina autonomi melalui refleksi dan
penilaian kendiri.
Pendekatan arah
kendiri (self-directed
approach) pula ialah
·
pendekatan
di mana penyelia berperanan sebagai fasilitatorterhadap perkembangan idea anda.
·
Matlamat
pendekatan ini ialah untuk membolehkan anda membuat refleksi,
membuat
keputusan dan membina alternatif sendiri terhadap penyelesaian masalah yang
dihadapi.
REFLEKSI KENDIRI
Membuat refleksi secara teratur akan
dapat membantu anda:
(a) Berfikir
secara sistematik dan memahami perkara yang berlaku dalam bilik darjah secara
wajar dan rasional.
(b) Membentuk
matlamat dan inkuiri secara profesional.
(c) Melaksanakan
model pembelajaran yang menunjukkan pengajaran sebagai satu proses pengetahuan
yang berterusan.
(d) Melaksanakan
perbincangan dan kolaborasi dengan penyelia.
Objektif jurnal refleksi ditulis ialah
untuk:
(a) Menyimpan
catatan penglibatan anda di sekolah sebagai renungan.
(b) Menilai
tugas dan tanggungjawab yang telah dijalankannya.
(c) Menjadikannya
asas atau panduan kepada tindakan susulan.
(d) Meningkatkan
kepekaan terhadap bidang tugas anda.
(e) Menjadikan
jurnal refleksi sebagai bahan perbincangan dengan penyelia..
(f) Meningkatkan
kemahiran profesionalisme anda.
Tujuan penilaian oleh rakan sebaya dan
penyelia dijalankan ialah untuk:
(a) Menambahbaik
proses dan aktiviti pengajaran anda.
(b) Memberi
maklum balas kepada anda mengenai pengajaran
(c) Memberi
peluang yang sistematik untuk anda memperkembangkan kemahiran pengajarannya.
(d) Menentukan
nilai pengajaran anda.
Langkah-langkagh penambahbaikan terhadap kekuatan pengajaran
dan menambahbaikan kelemahan dalam pengajaran:
(a) Suara
·
Suara
anda perlu jelas didengari oleh semua murid-murid dalam kelas.
(b) Bahan sumber pengajaran
·
Anda
harus memilih bahan sumber yang sesuai dengan tajuk.
·
Bahan
sumber biar sedikit tetapi memberi kesan yang baik kepada pengajaran anda.
(c) Hasil pembelajaran
·
mesti
menentukan bilangan dan hasil pembelajaran yang perlu bagi satu-satu sesi pengajaran.
(d) Kaedah pengajaran
·
Sebagai
tindakan susulan terhadap kekuatan dan kelemahan pengajaran, anda perlu
meneliti dan seterusnya menggunakan kaedah pengajaran dan pembelajaran yang
dapat memberi impak yang berkesan terhadap pencapaian hasil pembelajaran.
(e) Penutup
·
Sebagai
tindakan susulan sesi penutup pengajaran, anda perlu
menutup sesi
pengajaran dengan menggalakkan pelajar membuat
rujukan jika perlu, mengamal
nilai-nilai yang diterapkan
No comments:
Post a Comment