Topik 7: Persembahan Pengajaran Mikro dan Makro Pendidikan Moral
KEMAHIRAN
MIKRO
- kemahiran kecil dalam pengajaran praktik
yang dipermudahkan dari segi skop dan
Organisasinya
- membantu memperbaiki kaedah pengajaran anda
serta meningkatkan kemahiran mengajar yang khusus .
1. Set Induksi
·
untuk
membina aliran fikiran murid
·
perlulah
berkaitan dengan peristiwa semasa, isi pelajaran baru serta
pengalaman dan minat murid.
Objektif set induksi dilaksanakan
adalah untuk:
(a) membina kesediaan murid mengikuti
pengajaran guru;
(b) membina
aliran fikiran murid berkaitan dengan pelajaran yang akan disampaikan oleh guru
(c) menarik
minat murid terhadap aktiviti pengajaran yang henda disampaikan oleh guru
(d) membantu
murid mengikuti pelajaran dengan lebih mudah dan bermakna
(e)
mengaitkan pengalaman atau
pengetahuan lampau murid dengan isi
pelajaran
baru yang hendak disampaikan;
(f) mewujudkan
kerangka rujukan sebelum dan semasa sesuatu sesi pengajaran.
2. Kemahiran Menerang
·
menghuraikan
sesuatu konsep, prinsip-prinsip dan fenomena.
Objektif menerang adalah seperti
berikut:
(a) Memudahkan
murid memahami sesuatu pengajaran, fakta dan konsep yang disampaikan oleh guru;
(b) Menghuraikan sesuatu proses, peraturan dan
prosedur,
serta menyelesaikan masalah;
(c) Menyampaikan
maklumat atau penjelasan isi pelajaran dalam masa yang singkat;
(d) Membuat ramalan terhadap sesuatu peristiwa
tertentu yang berlaku.
Komponen Kemahiran Menerang
1.
Permulaan Penerangan - menarik,
ringkas dan padat
2. Kemahiran
Ilustrasi - menggunakan contoh, atau sumber yang sesuai dan berkaitan dengan
tajuk.
3. Penyusunan
Idea - daripada senang kepada susah, konkrit kepada abstrak dan daripada pengetahuan
sedia ada kepada pengalaman baru.
4. Penutup
- membuat rumusan atau kesimpulan tentang isi-isi penting dalam penerangan
anda.
3. Kemahiran Menyoal
Di
peringkat set induksi
kemahiran menyoal ini digunakan untuk
menolong murid mengingat kembali pengalaman lepas yang berkaitan.
Di
peringkat perkembangan
kemahiran menyoal adalah untuk
memastikan sama ada murid dapat mengikuti
pengajaran anda atau tidak.
Di
peringkat penutup
menyoal adalah untuk menilai pencapaian
objektif pelajaran pada masa tersebut.
Menyoal mempunyai komponen-komponen berikut, iaitu:
1. Pembentukan Soalan - tepat, jelas,
ringkas dan mudah
difahami oleh murid
2. Fokus-
fokus tunggal (jawapan ringkas sahaja atau jawapan ya/tidak). dan fokus
pelbagai – memerlukan penjelasan dan percambahan idea daripada murid.
3. Sebaran – semua murid diberi hak
4.
Hentian – beri masa kpd murid
untuk berfikir jawapan.
5. Melayani Jawapan – beri pujian, bantu
jawapan murid
6. Memberi petunjuk jawapan
7. Mencungkil fikiran
4. Kemahiran Memberi Peneguhan
(a) Komponen
Gerak Isyarat Positif
senyuman,
angguk kepala, menulis jawapan murid di papan tulis, melihat dan
memandang mereka
dengan wajah berminat dan mesra.
(b) Komponen
Dampingan
mendampingi
atau berada di sebelah mereka untuk memberi sokongan terhadap pencapaian
mereka.
(c) Komponen
Lisan Negatif – elakkan daripada berlaku.
(d) Komponen
Gerak Isyarat Negatif – menimbulkan riak muka yang menakutkan murid – elakkan .
5. Penutup kognitif :
(a) membuat
rumusan atau kesimpulan tentang apa yang telah murid pelajari melalui catatan
isi penting di papan tulis atau papan gulung
(b) memberi
kerja bertulis melalui lembaran kerja atau buku latihan
(c) memberi
aktiviti pengayaan kepada murid, dan
(d) memberi
soalan secara lisan kepada murid anda tentang isi penting yang telah
dipelajari.
Penutup sosial:
biasanya dilakukan dengan mengguna
teknik peneguhan. Dalam kaedah teknik ini, anda biasanya, memberi pujian,
dorongan dan galakan kepada murid yang telah berjaya melaksanakan sesuatu
tugasan yang anda berikan.
thank you!
ReplyDeletethanks madam!
ReplyDelete