Saturday 3 November 2012

TNota Ulangkaji Topik 7: Persembahan Pengajaran Mikro dan Makro Pendidikan Moral


Topik 7: Persembahan Pengajaran Mikro dan Makro Pendidikan Moral

 

KEMAHIRAN MIKRO

 - kemahiran kecil dalam pengajaran praktik yang dipermudahkan dari segi skop dan

Organisasinya

 - membantu memperbaiki kaedah pengajaran anda serta meningkatkan kemahiran mengajar yang khusus .

1. Set Induksi

·         untuk membina aliran fikiran murid
·         perlulah berkaitan dengan peristiwa semasa, isi pelajaran baru serta
           pengalaman dan minat murid.

Objektif set induksi dilaksanakan adalah untuk:

(a)       membina kesediaan murid mengikuti pengajaran guru;

(b)       membina aliran fikiran murid berkaitan dengan pelajaran yang akan  disampaikan oleh guru

(c)        menarik minat murid terhadap aktiviti pengajaran yang henda disampaikan oleh guru

(d)       membantu murid mengikuti pelajaran dengan lebih mudah dan bermakna

(e)       mengaitkan pengalaman atau pengetahuan lampau murid dengan isi

            pelajaran baru yang hendak disampaikan;

(f)        mewujudkan kerangka rujukan sebelum dan semasa sesuatu sesi pengajaran.

 

2. Kemahiran Menerang

·         menghuraikan sesuatu konsep, prinsip-prinsip dan fenomena.

 

Objektif menerang adalah seperti berikut:

(a)       Memudahkan murid memahami sesuatu pengajaran, fakta dan konsep yang disampaikan oleh guru;

(b)       Menghuraikan sesuatu proses, peraturan dan prosedur,

serta menyelesaikan masalah;

(c)        Menyampaikan maklumat atau penjelasan isi pelajaran dalam masa yang singkat;

(d)       Membuat ramalan terhadap sesuatu peristiwa tertentu yang berlaku.

 

 

Komponen Kemahiran Menerang

1.         Permulaan Penerangan - menarik, ringkas dan padat

2.         Kemahiran Ilustrasi - menggunakan contoh, atau sumber yang sesuai dan berkaitan dengan tajuk.

3.         Penyusunan Idea - daripada senang kepada susah, konkrit kepada abstrak dan daripada pengetahuan sedia ada kepada pengalaman baru.

4.         Penutup - membuat rumusan atau kesimpulan tentang isi-isi penting dalam penerangan anda.

 

3. Kemahiran Menyoal

Di peringkat set induksi

kemahiran menyoal ini digunakan untuk menolong murid mengingat kembali pengalaman lepas yang berkaitan.

 

Di peringkat perkembangan

kemahiran menyoal adalah untuk memastikan sama ada murid dapat mengikuti

pengajaran anda atau tidak.

 

Di peringkat penutup

menyoal adalah untuk menilai pencapaian objektif pelajaran pada masa tersebut.

Menyoal mempunyai komponen-komponen berikut, iaitu:

1.         Pembentukan Soalan - tepat, jelas, ringkas dan mudah
difahami oleh murid

2.         Fokus- fokus tunggal (jawapan ringkas sahaja atau jawapan ya/tidak). dan fokus pelbagai – memerlukan penjelasan dan percambahan idea daripada murid.
3.         Sebaran – semua murid diberi hak
4.         Hentian – beri masa kpd murid untuk berfikir jawapan.
5.         Melayani Jawapan – beri pujian, bantu jawapan murid
6.         Memberi petunjuk jawapan
7.         Mencungkil fikiran

 

4. Kemahiran Memberi Peneguhan

(a)       Komponen Gerak Isyarat Positif

            senyuman, angguk kepala, menulis jawapan murid di papan tulis, melihat dan

memandang mereka dengan wajah berminat dan mesra.

 

(b)       Komponen Dampingan

mendampingi atau berada di sebelah mereka untuk memberi sokongan terhadap pencapaian mereka.

 

(c)        Komponen Lisan Negatif – elakkan daripada berlaku.

 

(d)       Komponen Gerak Isyarat Negatif – menimbulkan riak muka yang menakutkan murid – elakkan .

 

5. Penutup kognitif :

(a)       membuat rumusan atau kesimpulan tentang apa yang telah murid pelajari melalui catatan isi penting di papan tulis atau papan gulung

(b)       memberi kerja bertulis melalui lembaran kerja atau buku latihan

(c)        memberi aktiviti pengayaan kepada murid, dan

(d)       memberi soalan secara lisan kepada murid anda tentang isi penting yang telah dipelajari.

 

 

 

Penutup sosial:

biasanya dilakukan dengan mengguna teknik peneguhan. Dalam kaedah teknik ini, anda biasanya, memberi pujian, dorongan dan galakan kepada murid yang telah berjaya melaksanakan sesuatu tugasan yang anda berikan.

 

 

 

2 comments: